Wybór systemu CRM nie należy do najprostszych i często sprawia trudność menedżerom zarówno małych, jak i dużych firm. Jeśli to czytasz, być może Ty także mierzysz się z podobnym wyzwaniem. Który system będzie dla Twojej firmy odpowiedni? Tego nie wiemy! Wiemy natomiast, o czym musisz pamiętać i na co zwracać uwagę, by podjąć świadomą, dobrą decyzję!
1. Analiza biznesowa
Przed wyborem konkretnego rozwiązania kadra zarządzająca powinna przeprowadzić biznesową analizę potrzeb przedsiębiorstwa. Jej przeprowadzenie może również zostać zlecone firmie consultingowej specjalizującej się w doborze tego rodzaju rozwiązań. Analiza biznesowa pozwoli wypracować pewną wizję i koncepcję systemu uwzględniającą specyfikę firmy: charakter jej działalności, dominujące sposoby kontaktu z klientem, sposób funkcjonowania bazy klientów czy sposób rozliczania transakcji. Przeanalizowanie tych oraz innych obszarów działalności firmy przybliży jej władze do podjęcia decyzji o wyborze optymalnego rozwiązania.
2. Integracja narzędzi
Zadaniem nowoczesnych systemów CRM jest ułatwienie pracy i usprawnienie procesów sprzedaży przedsiębiorstwa. Z tego powodu systemy te integrują w sobie różne, stosowane przez firmy programy, m.in. program do obsługi poczty, obsługi klientów czy fakturowania etc. Rezygnacja z nich na rzecz jednego, skupiającego wszystkie istotne funkcjonalności, oznacza dla firmy oszczędność czasu i pieniędzy. Nim zatem dokonasz wyboru systemu CRM upewnij się, że posiada wszystkie istotne dla Twojego przedsiębiorstwa funkcje. Niektóre systemy, tak jak CSMART, poza standardowymi funkcjonalnościami, umożliwiają zarządzanie bazą produktową, ofertowanie i tworzenie rozbudowanych raportów.
3. Prostota obsługi
Nawet najbardziej użyteczne funkcje nie sprawią, że Twój zespół polubi korzystanie z systemu CRM. By go do tego przekonać, zwróć uwagę na łatwość i szybkość obsługi. Pamiętaj – dobry CRM ma ułatwiać pracę, a nie utrudniać! Co więcej, CRM swoje zadanie spełni tylko wtedy, gdy pracownicy będą chcieli z niego korzystać. Wybierając go upewnij się, że jego obsługa nie jest skomplikowana, a instrukcje są czytelne i proste. W przypadku małych firm, często najlepsze i najłatwiejsze okazują się systemy wyposażone w podstawowe funkcje. Może jeden z nich sprawdzi się w Twojej firmie?
4. Czas implementacji
Decyzja o wyborze systemu CRM to dopiero pierwszy krok – kolejnym jest jego zakup oraz wdrożenie. Powinno on przebiegać szybko i sprawnie, w sposób który nie zakłóci pracy przedsiębiorstwa. Wdrożenie nie jest jednak zależne tylko od Ciebie – wpływ mają na nie także inne czynniki, m.in. specyfika działalności firmy, jej wielkość czy liczba użytkowników systemu. To, jaki system wybierzesz powinno zależeć również od tego, ile czasu planujesz przeznaczyć na jego wdrożenie. Dobrze się więc zastanów, czy skomplikowany i rozbudowany CRM jest odpowiednim dla Twojej firmy rozwiązaniem.
Wybór systemu CRM to poważna decyzja. Do jej podjęcia warto podejść rozważnie i odpowiednio się przygotować. Czas poświęcony na analizę potrzeb przesiębiorstwa i dopasowanie najlepszego rozwiązania z pewnością mu się opłacą!