loader image

Dobre relacje z klientami – jak je budować i jak o nie dbać?

Marketing i sprzedaż w firmie

By przygotować nasz produkt do sprzedaży, poświęcamy czas i energię. Dopracowujemy go w najdrobniejszych szczegółach i dbamy, aby przedstawić go w atrakcyjnej formie. Niestety, na dobrej ofercie sprzedaży i skutecznie sfinalizowanej transakcji często nasza praca się kończy. A co z relacjami z klientem? No właśnie – warto pomyśleć o nich wcześniej i od samego początku budować je i pielęgnować w taki sposób, aby były pozytywne i trwałe. Od czego zacząć? Podpowiadamy!

Udzielaj wsparcia i informacji

Jako handlowiec bądź przedsiębiorca, znasz sprzedawany produkt najlepiej i posiadasz na jego temat największą wiedzę. Twoi klienci mogą nie posiadać jej w ogóle, dlatego jednym z Twoich zadań jest odpowiadanie na ich pytania i rozwiewanie wszelkich wątpliwości. Zadbaj o to, aby na każdym etapie sprzedaży (zarówno przed, jak i po sfinalizowaniu zakupu) Twoi klienci bez trudu mogli uzyskać wszystkie niezbędne informacje.

Mądrze doradzaj

Oprócz fachowej wiedzy, Twoi klienci często potrzebować mogą porady i pomocy w doborze najlepszego dla nich produktu. Jeśli sprzedajesz różne rodzaje produktów, powinieneś doradzać w taki sposób, aby ten, który wybierze Twój klient, był dopasowany do jego oczekiwań oraz potrzeb. Dzięki temu zyskasz zaufanie swoich klientów, którzy być może już wkrótce zdecydują się na kolejny zakup.

Personalizuj ofertę

Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo. Twoi klienci również, dlatego zadbaj, by oferta, którą im składasz, była jak najlepiej dostosowana do ich indywidualnych potrzeb. Pomoże Ci w tym dobrze zorganizowana baza klientów, w której znajdzie się m.in. historia dotychczasowych zakupów i wszelkie ważne na ich temat informacje. Jak taką bazę stworzyć? Najprościej: za pomocą nowoczesnego systemu CRM, który dodatkowo wyposażony będzie w praktyczne, przydatne funkcjonalności. Należy do nich możliwość przypisania klientowi opiekuna handlowego, który czuwać będzie nad jego zamówieniami czy integracja z zewnętrznymi kanałami sprzedaży. Funkcjonalności te posiada m.in. CSMART – prosty, intuicyjny CRM dla małych i średnich firm.

Spełniaj obietnice

Nic nie rozczarowuje bardziej niż niespełnione obietnice, dlatego jeśli deklarujesz wysyłkę produktów w określonym terminie, staraj się zrobić wszystko, by go dotrzymać. Zasada ta dotyczy to każdego etapu sprzedaży i komunikacji, dlatego dbaj o niezwłoczne udzielanie odpowiedzi na zadane przez klientów pytania i dostarczaj im dokładnie taki produkt, jaki oferujesz.

Nie bądź nachalny

Jeśli za wszelką cenę będziesz chciał sprzedać swój produkt, Twoi klienci to wyczują. Co więcej, odbiorą Cię jako natręta i zdecydowanie nie będą zainteresowani zakupem. Staraj się zatem być dla nich dostępnym, odpowiadaj na ich pytania, ale nie zadręczaj ich nieustannym kontaktem. Zarówno newsletter, jak i oferty sprzedaży wysyłaj z umiarem, w rozsądnych odstępach czasu.

Budowanie relacji to sztuka, którą przy odrobinie chęci i dobrej woli, każdy z nas jest w stanie posiąść. Ty również, pod warunkiem, że podejdziesz do niej poważnie i zadbasz o profesjonalną, fachową i serdeczną opiekę klienta w swojej firmie. Liczymy, że nasze wskazówki służyć Ci będą pomocą!

Zobacz także

Jak zoptymalizować proces sprzedaży?

Jak zoptymalizować proces sprzedaży?

Sprzedaż w każdej firmie jest jednym z najbardziej kluczowych procesów. Pytanie o to, w jaki sposób ją optymalizować, jest zatem zupełnie naturalne...

OK
Ta strona używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności.